Jelena Savic

I am a fuckn artist!

Bio Rom ili Ciganin, tvoja prekobrojna deca poješće nečije kolače February 27, 2009

 

Juče je Bojan Samson pročitao jednu pesmu iz zbornika, ne znam čiju, koja u sebi ima sliku Cigana,njihove prekobrojne dece koja će pojesti nečije kolače.

 

Na pitanje o političkoj korektnosti koje se pojavilo u nekom momentu, usled možda ne tako slučajnog pitanja paralele između prisustva različitih paradigmi koje opstaju u ovom zborniku i pitanja nacionalnog pomirenja, odgovara relativizacijom pojma političke korektnosti, oslanjajući se na sintagmu  Vladimira Arsenijevića o tzv.” političkim korektnostima”.

 

Naveo je primer u pesmi koju je pročitao .Eto, kaže Bojan Samson, reč Ciganin nekog može da uvredi, a nekog drugog ne.

 

Možda bismo mogli govoriti o promišljanju pojma, njegovog značnje, pa reći da je jedna subverzivna taktika upravo da se rečima pridaje jedno drugo značenje, kojim bi se negativna značenja dekonstriusala.

To je jedna igra, plauzabilna, vrlo intelektualistička po mom osećaju i na vrlo labavim nogama kao praksa, no recimo da bi se ova taktika mogla ostaviti otovorenom mogućnosti u određenim situacijama, sa više ili manje uspeha.

 

No, ono što pokreće na razmišljanje ovde je -sa koje pozicije u jednom javnom diskursu možemo sebe staviti na mesto sa kog možemo političku korektnost i politiki korektan govor dovesti u pitanje?

 

Da, nekog može da uvred reč Ciganin, nekog ne. Bojana Samsona, najverovatnije ne. Poziciju Bojan Samson ne.

Mene, koja se deklarišem kao Romkinja, da.

 

No možda je to moj problem…moja pozicija. Ja stojim, najšire mišljeno, da ne ulazim u dodatna objašnjavanja , na  nekakvom feminističkom diskursu, na diskursu visokog obrazovanja, nekakvih poststrukturalističkih postavki i možda nije toliki problem u upotrebi same reči, nego pozicije iz koje se ta reč upotrebljava.

 

Možda je ,kako smo u razgovoru nakon ovog predstavljanja zaključili moji prijatelji- jedna slepa osoba, jedan gay, jedna Romkinja, najbitnija namera. Neko može koristiti politički korektan govor, a i dalje imati predrasude i stereotipe.

 

Kakva je namera? Šta je namera? U okviru namere meni se čini da se podrazumeva neka definicija onog o čemu priča i u skladu sa tim postoji neki odnos.

 

Kakva je definicija pojma Ciganin u pesmi koju je pročitao Bojan Samson? Sklop reči je ovakav Cigani, prekobrojna deca, kolači koje će njihova prekobrojna deca pojesti…..to su nečiji kolači koje će pojesti prekobrojna deca Cigana.

 

Cigani imaju prekobrojnu decu, koja su gladna, koja samo čekaju da pojedu nečije kolače.

 

Mnogi Romi su siromašni, još su siromašnije stereotipne slike koje o njima opstaju.

Možda nije problem u korišćenju stereotipnih slika, možda je to stvar ličnog ukusa i estetike.

Možda javni govor može da bude lična stvar.

 

Možda pesma nema nikave veze sa politikom, možda je to stvar od izuzetne dosadnosti, kako bi rezignirano poručio Dušan Pržulj.

 

Nije stvar u korišćenju dobrih ili loših reči, reči kao takve ne postoje, niti je stvar u upotrebi reči koje se nekom sviđaju ili ne sviđaju, čija problematizacija može nekom biti dosadna ili zanimljiva.

 

Stvar je, po meni, u tom da su Romi širom sveta označeni kao Cigani, prljavi, koje ne treba dodirivati, kao neradnici, kao lopovi, kradljivci dece, Romkinje kao veštice koje bacaju zlu mađiju,kao lake i jeftine žene dobre samo za seks, kao čistačice i kao sluškinje, da širom sveta Romi žive ispod granice siromaštva, trpe užasne oblike diskriminacije i nasilja….možda je to ako ništa jedna od stvari koja povezuje sve zemlje ovog sveta.

 

Možda i to može da bude stvar koja se nekom sviđa , nekom ne,  možda pitanje koje nekom može biti dosadno nekom ne, možda je to pitanje koje neko sebi može da dozvoli da relativizuje.

 

Ono što je meni zanimljivo je da u Srbiji sve može da se relativizuje, ovo je zemlja neverovatnih mogućnosti. Pa tako postoji između 300.000 i 500.000. pripadnika romske populacije u Srbiji….ili oko 800.000….ili oko 150.000……tako….sve je relativno. Da li postoji 150.000 ljudi ili 800.000. da li jedan trpi  diskriminaciju ili ni jedan, ili njih 800.000. možda je za nekog i diskriminacija relativna stvar….možda ako je ženu udario muškarac pesnicom u glavu…možda je ona naletela svojm glavom na njegovu pesnicu….možda….i to bi moglo…možda su svaka 3 devojčica i svaki 5 dečak provocirali neku vrstu seksualnog zlostavljanja od strane odraslih muškaraca….

 

Neki “Cigani.ke” bi rekli isto tako, ne mi nismo Romi, mi smo “Cigani”….fino….nema konsenzusa, stvari nisu jednostavne, jedna taktika u nizu. No oni sigurno ne misle o sebi da su prljavi, oni koje ne treba dodirivati, da su neradnici, lopovi, kradljivci dece, a “Ciganke” ne vde sebe verovatno kao veštice koje bacaju zlu mađiju,kao lake i jeftine žene dobre samo za seks, verovatno bi želele da budu više od  čistačice ili sluškinje….žele da se promeni značenje pojma….a onda verovatno ne žele da ljudi imaju stereotipe o njima. Stereotipe koji se npr. grade kroz književnost o  tome da Cigani imaju prekobrojnu decu koja samo čekaju da jedu nečije kolače. I da je to jedino što Cigani imaju i da je to jedino što njihova deca rade….ili eventualno hvale svoga konja, ili kao belo ciganče-vole što žive ispod vedrog neba, i baš su izdržljivi pa mogu i bosi po zimi, ili baš su u dodru sa prirodom pa su temperamentni i seksualni, primitivni….kao Koštana i baš vole da pevaju i igraju i sviraju.

I ako to ne rade…onda …zašto to ne rade? Mora biti da nešto nije u redu sa njima.

 

 

 Da ima i ostalih pozicija, kako primećuje Bojan Samson. Slušaju vas sa ostalih pozicija.

A da,  i vi govorite sa pozicije iz nekih diskursa iz kojih možete sebi da dopustite da vam nešto bude relativno ili dosadno. Budite svesni moći pozicije sa koje govorite i moći govora u javnom diskursu ,Vi, da Vi.  

Advertisements
 

4 Responses to “Bio Rom ili Ciganin, tvoja prekobrojna deca poješće nečije kolače”

  1. odlično si napisala, jeste, najlakše se govori o političkim korektnostima i relativizacijama u vezi sa ‘pipkavim’ i nimalo lakim pozicijama, onda kada se ima lagodna pozicija, a pogotovo kada pozicije nisu ni osveštene…

  2. romanochavo Says:

    Grandiozna argumentacija o “korektnosti” nekih termina i o opstoj nasoj veoma stereotipiziranoj situaciji.
    Radujem se da se nasa nacionalna svest polako “osvescuje” i da i nase romske intelektualke progresivno zauzimaju vredne pozicije u javnom mnenju..

  3. romano chavo Says:

    Svaka cast na argomentaciji vezanoj o politickoj korektnosti
    ne samo naziva vec i vecne “relativizacije” kad su u pitanju romi, njihov broj itd..
    Osecam veliku toplinu u srcu dok citam ovakve clanke i komentare. Drago mi je da i romske intelektualke konacno iniciraju da “puste voj glas” i svoja respektibilna misljenja.

    Tvoj kolega (ponosni) rom (student psihologije u Italiji)

  4. Bojan Samson Says:

    Osetio sam potrebu da reagujem na ovaj tekst, i ucinio bih to mnogo, mnogo ranije, samo da sam saznao za njega. Na zalost, procitao sam ga malopre. Dakle, pesma Urosa Pajica “O majci” – a koja se nalazi u Zborniku nove novosadske poezije “Nesto je u igri” – zaista sadrzi u sebi rec “Cigan”. Hajde da za cas obratimo paznju na stihove u kojima se ona pojavljuje, jer je za bolje razumevanje citave stvari ipak vazno poznavanje sireg konteksta: “i muve se vec skupljaju / oko kolaca koje necemo pojesti / tek ce ih docnije cigani i izbeglice / dati svojoj nebrojenoj deci”. Da, zaista, rec “Cigan”, i pored toga sto je napisana malim slovom (“pesnicka sloboda” ili lektorski previd? – nije ni tako bitno), i pored toga sto nosi sa sobom pogrdno znacenje – stavljena je u negativan kontekst. Da, Romi su ovde predstavljeni kroz stereotip: oni su siromasni, oni jedu necije ostatke sa stola, oni imaju nebrojenu decu… Razumem kada se Rom/kinja oseti povredjenim zbog ovakvih stereotipa, jer oni nisu ni malo pozitivni. Mozda bi se poslednji stereotip u nizu o tome kako Romi poseduju nebrojenu decu mogao doziveti i kao pozitivan – nije ni tako lose imati mnogo dece, zar ne? Naravno, neko ovakvu predstavu o nebrojenom potomstvu moze povezati sa promiskuitetom, kao i sa nekoristenjem kontracepcije, odnosno niskom seksualnom kulturom – i opet se nalazimo pred negativnom predrasudom! Da, slazem se sa autorkinom konstatacijom da rec “Cigan” zvuci vrlo uvredljivo u ovoj pesmi. Zato se izvinjavam autorki sto sam uopste procitao ovu pesmu na promociji Zbornika, a kasnije pokusao relativizovati citavu stvar. Meni je ova pesma bila interesantna zbog nekih drugih stvari, a nikako njom nisam zeleo vredjati Rome/kinje. Tacno je i to da nisam bio dovoljno osvescen tom prilikom. Ali losih namera zaista nisam imao.
    Nesto mi je tu interesantno: da li bi pomenuti stihovi bili politicki korektniji da je autor umesto reci “Cigan” upotrebio rec “Rom”? Tada bi Romi i izbeglice davali nepojedene kolace svojoj nebrojenoj deci, ali negativni stereotipi o ovoj etnickoj skupini bi opet isplivali na povrsinu, zar ne?
    Jos interesantnija stvar je sto sam i ja, Bojan Samson, na neki nacin “prozvan” u ovoj pesmi: slicno Romima, autor i izbeglice predstavlja kao siromasne ljude sa prekobrojnom decom koji jedu ostatke necije hrane. O cemu se radi? Naime, do pre nekoliko godina sam se u Srbiji vodio kao izbeglica, pre nego sto sam dobio srpsko drzavljanstvo. Da li zbog novosadske licne karte, ili zbog neceg drugog, nisam se osetio uvredjenim zbog ove konotacije u pesmi.:-)) Cini se da su identiteti krajnje fluidne forme.
    Zelim da verujem kao Uros Pajic nije imao lose namere kada je pisao ove stihove, a smatram da je tom prilikom trebao imati vise osvescenosti. Kao i ja, kada sam sa ostalim clanovima urednistva birao ovu pesmu za Zbornik, a zatim je i javno procitao i pricao o njoj.
    U svakom slucaju, ne smeta mi da se kao “izbeglica” nadjem rame uz rame sa jednim “Ciganom/kom” – u pesmi, kao i u zivotu.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s