Usernameka's Blog

bedno pisakralo!hahahhaaahahahah

nenormalni i nemoralni July 19, 2009

I tako…analizirajući intervjue i izjave Djilasove https://usernameka.wordpress.com/2009/04/21/petar-antic-u-uvecanju/može čovek da se zapita…Šta znači biti deo društva i živeti “normalno”?

 Svako društvo definiše svoju normalnost.Sadržaj ovog pojma  u staroj Grčkoj, u staroj Indiji ili Kini i danas u Švedskoj, Nemačkoj, Kini, Africi, Srbiji su potpuno različite kategorije. Ono što je slično za svako od ovih društava i svaku od država jeste da je normalnost zapravo normativnost. To je norma koja postoji i ako ne zadovoljavate ove norme trpite posledice koje društvo koristi da bi vas smestilo u okvire koje smatra korisnim za svoj opstanak, takvo kakvo jeste. Normalanost definišu oni koji su na pozicijama moći, na raznim mestima u svim odruštvenim blastima, koji mogu da nametnu svoje jezičke igre za održanje svojih pozicija. Biti “normalan” građanin.ka  znači da ste u okvirima u kojima vas sistem prepoznaje kao podobne i moralno ispravne u održanju postojećeg morala, vi ne ugrožavate poredak, vi ga održavate.

  Dakle, u Srbiji….i ne samo u njoj, doduše, normalnost se ovako određuje: možete biti deo ovog društva i “normalni”, što će reći podobni i u milost moćnika ukoliko pre svega imate belu kožu, a onda  i ako imate para.

 Pošto kožu još ne možete da obojite, osim ako niste vaskrsli Majkl Džekson, onda vam jedino preostaje da postanete nevidljivi u masi, da što više ličite na bele i bogate, da negde nabavite novac, da se obrazujete, zaposlite, sebi obezbedite kuću ili stan, obezbedite sebi pristup vodi i struji, pa tako možete da izgledate pristojno, da plaćate račune i poreze, da sebi kupite novu odeću, da imate gde da je operete, da imate gde da se okupate, da imate da kupite hranu u prodavnici,da možete da odete kod lekara da popravite zub,  da odete u bioskop, da odete na letovanje, da se učlanite u biblioteki, da platite hranu za bebu, detetu jaslice, da kupite pelene i igračke i da odvedete dete kod leakara, da platite knjige za školu, da platite  detetu ekskurziju, engleski i plivanje, da se ne  ističete ni na koji način, da nemate nikakav hendikep, da niste bolesni, da ste heteroseksualni, da se ne izjašnjavate kao Rom, da što manje potencirate svoju različitost, svoju romsku nacionalnsot, da ne izgledate kao Rom, da ne pričate romski na javnim mestima, da ne idete u grupi sa većim brojem “očiglednih” Roma, da ne slušate romsku muziku, da ćutite i da se smeškate na viceve o glupim Romima i lakim Romkinjama, da se pravite da ne vidite siromašne Rome na ulici, ni grubo obraćanje Romkinjama sa bebama koje prose, da se slažete sa tvrdnjama da svako može da uspe isključivo zahvaljujući svom radu, da Romi vole da žive tako kao žive, na ulici i da vi baš i niste u vezi sa tim Romima…da njima treba da se bave neki koji su za to i plaćeni…to je “normalno”…..ima Roma koji su tako postali deo društva, “normalni” Romi.  Oni su prihvatljivi i u neku ruku prihvaćeni.

 Ima mnogo Roma i svih ostalih koji se ne uklapaju u ovu kategoriju koji žarko žele da budu na poziciji “normalnosti” i trude se do iznemoglosti da to postignu….pa i po cenu da neki drugi koji ne pripadaju ovoj grupi budu diskriminasni, jer je društvo jedno mesto u kom se ubija da bi se preživelo, i što ste sličniji “normalnima” , stičete više moći i životne šanse vam rastu. Premeštate se sa periferije ka centru i grabljivice iz šume vam teže prilaze, veće su vam šanse da preživite, a onda i da lagodno živite.

 E sad “nenormalno bi bilo da pošaljete dete da prosi. Prošnja je u Srbiji definisana kao nenormalna, skoro kao ludačka aktivnost. Aktivnost koja izlazi van granica razuma. Ko bi još pri zdravoj pameti prosio? Ili barem pri “građanskoj” svesti i “građanskom” moralu? Dakle morate biti definisani ili kao ludi, poremećeni u jednom drušvu da bi se bavili prošnjom i još slali svoju decu da prose ili bez morala. Šta može da vas navede sem mentalne defektnosti, sram vas bilo, da živite tako nenormalno i da tako nepristojno šaljete tako lošu sliku o Beogradu u svet? Vi ste jedana vrlo loše vaspitana osoba, upitnog morala koja ne poznaje lepo, pristojno i normalno građansko ponašanje. Vi ste bestidni bezvredni nikogovići i dripci koji pokušavaju da zarade na lak način, a ne poštenim radom. Nije ni čudo što vas neće za komšije i što idu na vas vilama. Vi možete da izaberete da radite nešto drugo, a birate to jer vam je lakše. To što radite je sramota za grad i sve “normalne” građane.

 Vrlo je važno razumeti političku jačinu upućene poruke sa mesta gradonačelnika jednog grada da ima građana koji su nenormalni zbog svog siromaštva i  i da se njihovo ponašanje prouzrokovano siromaštvom i odnosom društva i upravo odnosom vlasti definiše kao  sramno i ono koje nanosi štetu ugledu grada i građana. Važno je videti na koji način se siromaštvo isključuje iz sfere “normalnog” i kriminalizuje. Na koji način se šalje poruka da siromašni, u ovom slučaju Romi,  svojim siromaštvom krše zakon. Na koji način se sama egzistencija siromašnih predstavlja kao kriminalna.

 Ovde je skandalozno da jedna osoba na poziciji koju ima pokazuje strahovito nerazumevanje života velikog dela najveće nacionalne manjine u Srbiji koja broji od 300 do 500 ili čak i 800.000 ljudi. Da se ne razume kako ekonomija pre svega utiče na životne mogućnosti (jer  životni vek Roma je u proseku 40 godina) i na koji način  sistemsko nasilje i nasilje svake druge vrste prema ovoj manjini proizvodi nedostatak mogućnosti za ove ljude (OXFAM istraživanje) i time vidljive efekte, za koje se kaže da se samo trebaju premestiti na periferiju grada.

 Isto tako je skandalozno da se iz ovakvog neprihvatljivog neznanja koje jedan gradonačelnik ne sme sebi da dopusti, jer je to kao da se nekom ko ne zna da vozi dopusti da sedne u kokpit i vozi,  proizlazi politička poruka da je velika većina građana koji pripadaju najvećoj nacionalnoj manjini ili luda ili nemoralana. Stereotip o Romima koji su lenji i neće da rade “poštene” poslove je ovim dobio insititucionalni karakter. Da li je ovo institucionalno nasilje i šta ukoliko jeste?

 Može li vam se desiti da i vi budete na mestu ovih ljudi? Vama to nikako ne može da se desi? Ako osoba koja ne ume da vozi avion sedne u kokpit, a vi ste u tom istom avionu sa Romima i ostalim “nenormalnima”? Šta se dešava sa zemljom koja je razorena i razrušena što ume da prepozna i gradonačelnik , i to nema potrebu da skriva, koja je siromašna i neobrazovana ako ovakvi vozači demokratske orjentacije , bez suštinskog poznavanja koncepta ljudskih prava, kao i  mehanizama po kojima ekonomija utiče na život siromašnih građana i po kojima diskriminacija, stereotipi, predrasude, nasilje umanjuju životne mogućnosti siromašnih i onih koji se definišu kao “nenormalni”?

 Naše su Demokrate vrlo levo i otvoreni za evropske integracije. Ono što je specifikum kapitalizma je da unosi kompeticiju i  pod parolom tržišne konkurencije i istog tretmana svih učesnika zanemaruje nejednake startne pozicije. Prvi će biti samleveni najslabiji, najsirmašniji koji nemaju nikakve resurse koje mogu da iskoriste u toj borbi sa jednakim pravilima za sve. Onima sa najviše resursa ovo odgovara, to je laka trka u tom slučaju. Najsiromašniji su danas Romi. No, posle 7 mesta tu su pripadnici većinskog stanovništva. U Budimpešti su enormno  povećali cene komunalija u strogom centru, oni koji nisu mogli da plate su po zakonu izbačeni iz stanova, ti stanovi su pripali državi, država je te stanove uglavnom prodala firmama, bankama trgovinama, u ime razvoja grada.Sve po zakonu. Danas veliki broj tih ljudi živi po metroima. Možete da vidite na njihovom licu da oni ne žive tako od kad su se rodili. Njihova lica još uvek imaju tragove nege, oni imaju čiste dušeke koje nekad rasprostu ispred svojih nekadašnjih ulaza i u pidžamama leže ispod čistih jorgana koje uredno peru, čudno,  policija ne može da se nosi sa velikim brojem beskućnika u Budimpešti. To nisu Romi.

 Kapitalizam ne trpi siromaštvo, iako ga poizvodi. Veliki je broj nezaposlenih i siromašnijih. Razlika postoji jer su Romi oko 7x siromašniji od najsiromašnijih građana većinskog stanovništva. No, pitanje je posle koliko vremena će i siromašni građani većinskog stanovništa početi da bivaju “nenormalni” i “nemoralni” jer su siromašni. 7 godina? 7meseci? 7nedelja? 7dana? 7sati? 7minuta? 7sekundi?

 Gradonačelnik, inače član Demokratske stranke koja je na vlasti, kaže da će sirmašne građane koji nemaju prebivalište u Beogradu vratiti odakle su došli(!?), a onima koji imaju ponudiće jedno od rešenja(!?), a onaj ko prihvati, prihvati, onaj ko ne prihvati,  gradske vlasti će sprovoditi zakon, kaže se u stilu “Pomerićemo ih  odatle, oni će to morati da prihvate, to rešenje koje se ponudi. Ukoliko ne prihvate smeštaj sprovodiće se zakonske mere preseljenja i sprečavaće da se takva naselja ponovo prave, pošto su ruglo i izvori zaraza, a pre svega  su na lokacijama koje su infrasturkturalne” Kaže Djilas isto tako da neće pregovarati (!?) sa pripadnicima romske manjine kad se obezbedi smešataj gde vlast može da ga obezbedi, kao ni sa onima koji neće da prihvate Rome kao komšije. Jednak tretman. Pravično. Po zakonu.

 Dakle, one prema onim građanima koji nisu siromašni, a nemaju prebivalište u Beogradu i nisu na insfrastrukturalnoj lokaciji zakon se neće primenjivati… Koliko ima građana u Beogradu koji nemaju prebivalište u Beogradu? Koliko njih živi na lokacijama na kojima su izgrađeni nelegalni stambeni objekti? Šta znači infrastrukturalna lokacija?

Osnovni problem koji  Romi imaju  je nedostatak dokumenacije. Upravo jer žive decenijama unazad u naseljima koja su fantomska za vlasti, a od ljudi koji tu žive ta ista vlast dobija jeftinu radnu snagu, kao paralelni svetovi, ovi Romi nemaju prijavu boravka. I oni su fantomski ljudi, jer borave u naseljima koja za državu ne postoje, nevidljiva su, iako profitira na njihovom radu. Država decenijama dozvoljava da ima nevidljive ljude koji čiste ovaj grad.  Šta znači to “nevidljivi “ljudi? To znači da nemate dokumente na osnovu kojih ste u sistemu i taj sistem mora da se brine o vašim potrebama kao građanina.ke, dakle, ne postojite,a ni vaše potrebe, a ipak postojite. Utvare. I to utvare koje iako se ne vide, ipak se vide i smetaju i zaheva se od njih da svoju siromašnu egzistenciju  pomere na periferiju grada i da zaista budu nevidljivi. Ne postojite ako ste neidljivi i problem je rešen. Zapravo se ljute vlasti što uopšte neko misli da je to problem što postoje nevidljiv ljudi. Kaže se da to nije problem vlasti i da ti ljudi hoće da budu nevidljivi.

 Kad imate one koji baš i ne znaju da voze u kokpitu i ekipu koja nije sigurna baš šta treba da radi, može da se desi i da se nekim putnicima stavi na raspolaganje da li će da sednu na svoja mesta kad avion poleće, još će da se ljute što mislite da bi njihova obaveza bila da se brinu o takvim stvarima, kad eto ti putnici neće da sede iz nekog razloga, i baš nas briga zašto to neće, ako neće neka se ti putnici pomere ka repu aviona pa tamo neka stoje  do mile volje, uopšte nema svesti da to ugrožava bezbednst tih ljudi i svih ostalih putnika i da su najodgovorniji upravo oni, da su plaćeni da budu odgovorni, da su dužni da budu odgvorni.

 Pitanje je ko uopšte može imati prijavu boravka od Roma ako žive u naseljima koja ne postoje na mapi grada. Pitanje je zašto država nema i nije imala do sada  intres da se bavi problemima ljudi koji žive u tim naseljima, da preudpredi njihov nastanak, i da na kraju krajeva u takva naselja uđe, legalizuje ih, uredi ih, uvede sve što bi bilo potrebno da se takvo naselje uredi. A to se dešavalo, da se nelegalna naselja i objekti legalizuju, jer ukoliko su tu nastala znači da je postojala realna potreba da tu nastanu. To su potrebe građana i građanki ovog grada i pitanje je da li će vlasti, koje su tu da odgovaraju na potrebe građana, uspeti da na adekvatan način odgovore na te potrebe ili će ih jednostavno negirati i još smatrati građene nenormalnim ili nemoralnim što zahtevaju da se vlasti pobrinu za njihove potrebe. Zašto se negira postojanje velikog broja građana najveće nacionalne manjine u Srbiji? Zašto se negiraju potrebe velikog broja građana najveće nacionalne manjine u Srbiji?

  Naselja postoje kao  nehigijenska i kao izvor zaraze odavno. I niko se time nije želeo pozabaviti dok se nije desilo da se smatra da je sad lokacija infrastrukturna. Ono što je u fokusu ovde kako kaže gradonačelink, ne želi grad da ruši naselje zato što je ružno nego jer je na infrastrukturnoj lokaciji. Još jednom ovi građani i njhove potrebe učinjeni su nevidljivim. Država ne želi da se bavi ovim nevidljivim građanima, ona želi samo lokaciju …u ime razvoja Beograda.  U ime razvoja Budimpešte zakonski je isterana grupa građana na ulicu. U Ime čijeg i kakvog  razvoja i kog Beograda?

Na mestu gde je izgrađena Delta, takođe su živeli Romi, i takođe su bez problema oterani , date su im male pare da odatel odu.  Postoje informacije da su čak mogli da imaju stanarsko pravo.

Razvoju Beograda doprinela bi izgradnja Belvila i uopšte Univerzijada. U ime razvoja Beograda tj. onih koji profitiraju od Univerzijade, u ime kapitala koji će se tu obrnuti, kojim Beograđanima će te pare otići u džep, ko će dobiti političke poene, da li Beograd zaista ima profita od ovog? Šta je sa malverzacijama, koliko ljudi zna o tome?Koliko volontera.ki zna o tome? Koliko će novca otići u gradski budžet, a koliko je para otišlo u sred ekonomske krize na koju se tako lako pozivaju naši političari kad treba da objasne zašto nije urađeno ono što je isplanirano?  Šta je mogao da vidi običan građanin tokom Univerzijade? Pa npr osim dosta stranaca i da su bile stalno gužve po ulicama usled zatvaranja pojedinih delova, da su postojale nerazumljive gužve po autobusima, dok je prolazilo 5 gradskih autobusa sa brojem  Univerzijada sa po 10 učesnika Univerzijade, stranaca u njima. Da nije bilo crnog hleba u nekim prodavnicama jer dopremaju sportistima. Šta su mogli da vide građani romske nacinalnosti kao razvoj Beograda? Rušenje kuća bagerima, žicu oko svog naselja i ograničenu mogućnost rada i kretanja. Pokušaj da se u roku od 3 dana izbriše problem siromaštva Roma koji se decenijama zanemaruje i iz kog se profitira.

Inače postoje informacije da je Grčka organizujući Olimpjadu zapravo više potrošila nego što je zaradila. A o fašizmu Olimpijskog duha možete da nađete kod Ducija Simonovića. Sport je smatran oduvek muškom igrom, poljem izgradnje muškosti i pripremom za rat. O diktatu patrijarhata u sportu možete da nađete bilo gde u feminističkoj literaturi. Devojčica koja je pevala na otvaranju Olipijade u Kini nije mogla biti predstavljena publici, jer je imala krive zube, umesto nje usta je otvarala “lepa” devojčica. Postojala je na Univerzijadi  tzv. “Ceremonija”–grupa devojaka, lepih, mladih, zgodnih, koje samo kao takve mogu biti izabrane, i one stoje mirno sa zastavama i slikaju se sa sportistima, stoje na bini pri otvaranju, zatvaranju i sličnim dešavanjima, lepe neme slike, objekti. Postoje volonteri koji rade 8h dnevno stojeći pored frižidera. To su sve vrlo mladi ljudi koji žarko žele da budu deo “normalnih”.

I to su ti “normalni”, građani.ke Beograda. Razvoj Beograda ovde podrazumeva iseljavanje siromašnih građana.ki na periferiju, ako treba i silom, al po zakonu koji je pisan po potrebama “normalnih”. Budimpešta je danas vrlo lep grad. Svaka zgrada je za razglednicu. Samo sliku velikog broja urednih beskućnika koji spavaju na dušecima isred takvih zgrada ne možete da kupite ali ni izbrišete kad odlazite. Ti ljudi neće ostati nevidljivi, izvan centra, jer je centar jedino mesto nakom oni mogu da prežive, da strvinare..osim ako ne opašete grad zidinama i izbacite ih van. Možete da uvedete policiju koja će ih terati iz centra, po zakonu, no onda se morate zapitati jel, koliko onda još jednom šaljete lepu sliku o gradu u kom sve vrvi od policije, pa ste onda u pat poziciji…

Šta ćete raditi sa građanima koje ste precrtali, a koji nastavljaju da postoje u svom siromaštvu, sram ih bilo. Da bi se rešavao problem ne možete precrtati najveći broj pripadnika najveće nacionalne manjine u Srbiji. Strašno je to što se jedan član Demokratske stranke bez problema i moralne dileme hvata buldožera, žice, ideje o nevoljnom transportu ljudi, jednim rešenjem  i rečenice “Nema razgovora”. Ne znam kako ljudima fašizam zvuči prejako. Ako očekujete da predstavnici gradskih vlasti obuku fašističku uniformu i kažu “Mi smo fašisti i vršimo nasilje”, ako očekujete da se postave kule stražare oko nečijih kuća i da se napište konclogor…onda najbolje da uzemete filmove o II sv. ratu i sedite u svojoj kući u svojoj “normalnsti” i da, da glasate za Demokrate. Dok vam ne uruče basnoslovne cene komunalija i po zakonu, demokratski vas ne izbace na ulicu da se po svoj prilici snalazite zajedo sa Romima za goli život, dok vas ostali “normalni” gledaju prezrivo kao moralno nepodobne.

Zanimljivo je da vlasti neće da  dozvole ni rasističke skupove protiv naseljavanja Roma, kao ni mogućnost izbora tim Romima da žive gde oni hoće. Nema razgovora. Ako jedan gradonačelnik sebi daje za pravo da donosi jedno rešenje, bez razgovora i vrši prinudu nad siromašnim građanima, zašto to ne bi bio model i za svakog građanina ove zemlje da na isti način, bez razgovora nudi svoje jedno rešenje i vrši prinudu nad siromašnim građanima sa zahtevom “Ne u naš komšiluk”?

 Ukoliko vršite institucionalno nasilje i dajete ga kao model zbog čega onda mislite da na individualnom nivou svako ne bi mogao primeniti taj isti model? Pa vi ste im ga sa političke pozicije moći predočili kao “normalan ” i “moralan”. Zašto bi bilo ko želeo u svom komšiluku “nenormalne” i “nemoralne”? Jer svi moraju vas da slušaju? Jer ste vi na poziciji sa koje vam se može? Još jednom ideja demokratije i vršenja nekakve vlasti razume se u na jedan pogrešan način. Ne znam možda zvuči smešno reći nekome da vlast postoji zbog građana, nije obrnuto.

Kaže gospodin Djlas da se ne može očekivati da neko ko se naselio nelegalno, na zelenoj površini, očekuje stan od grada, ima ljudi koji su čitavog radnog veka  odvajali za stan i nisu ga dobili.

Ti ljudi nisu tražili stanove i ovakva konstatacija bi mogla da se vidi kao manipulacija, evo nemoralni Romi hoće da zarade na lak način sebi stan, a “pošteni, normalni, moralni” rade ceo radni vek, pa ne mogu da ga dobiju. Kao da Romi ne rade ceo svoj kratak vek koji im je i tako kratak jer rade toliko da je to neizdrživo! Ovo je još jedan streotip o lenjim i lukavim Romima koje manifestuje neko ko ne bi smeo da nije svestan stereotipa o jednom delu građana koji su ga izabrali da ih vodi i da štiti njihova prava da se o njima ne šire stereotipi, predrasude i diskriminacija.

Nije jasno kako se mogu porediti oni koji imaju sve karakteristike “normalnih”, koji imaju dokumente , imaju i gde da žive, imaju i posao od 8h imaju zdravstveno i penziono osiguranje  i mogu da odvajaju za stan i oni koji nemaju dokumente, koji žive u kartonskoj kutiji i rade po 12-15h posao od kog mogu umiru u 40oj i mogu sa zaradom da prežive do sutra i to je sve.

Svi su oni isti u očima zakona, i pravdoljubivi graonačelnik ne može da pravi razliku.To možete da tvrdite ako i dalje , neverovatno ali i dalje, verujete da je svet pravedan da svako dobije šta zaslužuje, kao da ste upravo izašli iz zabavišta gde su vam čitali prelepe bajke. Ali avaj, jednakost u pravima je odlična, svi imaju ista prava, samo nemaju svi iste mogućnosti da ta prava ostvare.Ovo stvarno smešno zvuči, ali  ako imate demokratsku orjentaciju i iščitanih knjiga vi ćete razumeti da zakoni postoje po meri ljudi, da je suštna u tome da se omogući da zakon radi da se ostvare prava svih pa i najsirmašnijih. A postavlja se pitanje kome je u intresu da vlast dezavuiše zahteve sirmašnih građana, ne bavi se omogućavanjem jednakih mogućnosti da se prava najvećeg dela najveće nacionalne manjine u Srbiji ostvare?

Da za to možda nismo kompetenti iako smo na poziciji na koju smo izabrani jer se pretpostavlja da smo kompetentni? Da to ne bi možda bilo preveliki trošak? Da se možda ne bi izgubio koji politički poen? Da nas zapravo baš zabole briga za te ljude?

Da bi građani romske nacionalnosti mogli da ostvare jednaka prava i da bi na njih mogao da se primenjuje zakon takav kakav jeste bez moralne dileme potrebno je postaviti ih na jednake pozicije sa onim “normalnim, radnim, poštenim” građanima sa kojima se tako beskrupulozno upoređuju.  Najstrašnije je što ti ljudi uopšte nisu tražili stanove , već bilo kakav smeštaj blizu mesta na kojima mogu da rade i žive svoj kratki turoban život. Boljevci nisu mesto sa kog oni mogu da zarade da prežive. Boljevci su mesto u kom im prete bakljama na kraju krajeva.

To je kao da prezrivo gledate nekog ko vam na ivici smrti, kog ste svojom nebrigom i tretmanom tu i doveli, traži malo vode a vi ga pitate kako ga nije sramota što to traži kad evo pošteni ljudi rade pristojne poslove  i žedni su, pa ne traže, i kažete mu bolje idi nađi posao, nemoj tu da se izležavaš. Pri tom uočimo beskrupuloznu gospodarsku poziciju onog od kog se traži, a koji je tu postavljen kao onaj koji bi trebao da juri da zadovolji vaše potrebe i koji je plaćen da to radi!.

Nastao je problem gde smestiti “nenormalne i nemoralne” Rome. Vlast više boli glava, pije aspirine svaki put kad ove izgrednike treba premeštati. Romi su ovde u poziciji infantilnih, neotesanih, razmaženih derladi koja samo stvaraju neprilike pristojim, moralnim i civilizovanim ljudima, pre svega demokratama. Najbolje bi bilo da se smeste tamo gde ih već ima, gde se narod naviko na njih,da ne uznemiravaju ljude , nije to prihvatljivo sad da ti ljudi prave vlasti probleme, nije momenat.  “Bože moj stvaramo geto”, prenemaže se vlast, “ali moraćemo, nema drugog, ni trećeg, samo jednog rešenja i o tome nema razgovora”(!?). “Sa kim da se razgovra? Sa Romima, pa oni su infantilni, mi najbolje znamo šta njima treba”.

Paternalistički odnos vlasti i “mi najbolje znamo šta građanima treba” nekako ne ide sa demokratskom orjentacijom?Da li neko vidi problem ovde? Ili je ipak neophodno da se zna “ko kosi ko vodu nosi”?Stari dobri patrijarhalni duh, u vreme krize potrebna je čvrsta ruka i brze odluke.Ali to ne ide nekako sa demokratskim uređenjem.

Tako se počinje, sa najslabijima, građanima koji imaju najmanje društvene moći, e onda kad se isproba teren, kad se tako genijalno “očisti Beograd”, kad se ispoba granica do koje se mogu donositi odluke u ime nekih građana, bez saglasnosti istih, onda može da se ide dalje…

“Gde su oni građani 7x bogatiji od Roma, a sirmašni, jesu li na nekoj dobroj lokacji? Pa dajte da razvijemo Beograd i da tu lokaciju uzmemo od njih, oni i ovako ne zanju šta bi sa tim, ne može se dozvoliti da ti neproduktivni delovi društva zadržavaju razvoj, ako neće primenićemo zakon i tu nema razgovora”.

 Deca su najveće blago. I tako vlast želi da zaštiti decu. Romsku decu pogotovo, od njihovih roditelja. Roditelji su najveći krvnici, ti “nenormalni i nemoralni” koji decu ne šalju u vrtiće i škole , nego ih šalju na ulice da prose, koji ih zlostavljaju, dajte da ih zaštitimo. Brine se gradonačenik, ta deca moraju postati “normalni i moralni” građani ove zemlje. To bi i postali samo da nije njihovih roditelja. Njih treba kažnjavati ako povlače decu iz škola.Možemo da vidim iz OXFAM izstraživanja u kakvim uslovima žie ova deca. No ono što je zaista čudno je što se ne vidi veza između položaja te ece i položaja njihovih roditelja. Ako tim roditeljima sruštite kuće, transportujete nevoljno u drugi grad ili na kraj grada, vi im ukidate mogućnost rada i tada deca neće moći da idu u školu jer će još u većoj bedi morati da izađu na ulicu da bi preživela, vrlo jednostavno.

 Prošnja nije nenormalna, ona je normalna reakcija na nenormalne uslove života. Nenormalna je država u kojoj se decenijama ne daju prevelike šanse za preživljavanje i usmeravaju se na život u đubretu, od đubreta i prošnje.

Nenormalna je vlast koja ne vidi svoju odgovornst i niej spremna da uključi u razgovor ljude o čijim životima odlučuje.

 Kaže se da ima nekolio desetina ljudi koji žive od socijalne pomoći, ne prose i ne prave takva naselja. Ne može Djilas da pravi razliku između siromašnih građana romske nacionalnsti i siromašnih građana većinskog stanovništva.

No eto čitavo društvo vrlo dobro pravi razliku. Prvo od toga da veliki broj Roma nema dokumentaciju, živi u nehigijenskom naselju, nema obrazovanje,nema uslove za dodržanje higijene, svi prepoznaju razliku kad tražite posao, kad pošaljete dete u školu. Na žalost svi prepoznajemo Rome iz naselja i pravimo razliku. Pa kad odete sa dokumentima kao siromašni građaninka Rom.kinja  da tražite socijalnu pomoć kažu- nema za vas iz nekog razloga, trebaju vam dodatni papiri. Ako još ne govorite dobro srpski, nosite pocepanu odeću i tamnije ste puti onda vas i ne prime u kancelariju.

 No, opet se izjednačavaju siromašni građani većinskog naroda i 7x siromašniji građani Romske nacionalnosti koji trpe najveću socijalnu distancu i imaju niz barijera da uopšte priđu institucijama. Kao da kažete osobi koja koristi kolica da slobodno može da uđe u centar za socijalno i da traži pomoć, a nemate rampu na ulazu.

Nude im se mogućnosti, kako da se ne nude, evo npr. sezonski poslovi, mogu da se bave poljoprivredom., ali oni neće da se bave poljoprivredom. Veliki broj Roma radi sezonske poslove. Još jedom postoji utisak da se manipuliše informacijama i da se Romi predstavljaju kao lenčuge koje nešto mnogo biraju i hoće lagane poslove na kojima može brzo i lako da se zaradi. Još jednom se šalje stereotipna slika o Romima,sa odgovorne pozicije. Još jednom se nudi jedno  rešenje, i predstavljaju se kao nemoralni oni koji to rešenje neće da prihvate, ukoliko uopšte i ne prihvataju.

Ukoliko neko može više da zaradi da bi bukvalno, ali bukvalno preživeo u naredna dva dana vukući kartone nego radeći poljoprivredne poslove u čemu je problem? To što posao sakupljanja sekundarnih sirovina nije prepoznat od vlasti kao normalan i moralan, što siromašni Romi koji vuku ulicom kartone bodu oči “normalnima i moralnima”? To što se vlast ne pozbavi  uređivanjem ovog posla je još jednom nespremnost da se pogledaju potrebe građana pre nego što se donesu odluke u njihovo ime i pre nego što se optuže za nenormalnost i nemoralnost.

Ne može se problem siromaštva rešavati tako što ćete siromašne da pošaljete na prinudni rad ili da ih optužujete za nemoral i nenormalnost jer ne žele da rade ono što vi mislite da je najbolje za njih.

 Ali još jednom utisak je da vlast zapravo i ne želi da rešava ogoromne probleme koji postoje u vezi sa položajem romske nacionalne manjine u Srbiji, da rešava probleme građana.ki, zbog čega je i dovedena na vlast,  i da pokušava da uz jednu priču o nefer tretmanu “nemoralnih i nenormalnih ” Roma.kinja diksredituje Rome.kinje kao partnere.ke u rešavanju pitanja koja ih se tiču, da navuku bes i osudu ostalih građana.ki, kod koji već postoji najveća socijalna distanca prema romskoj populaciji,  na “nenormalne i nemoralne” Rome.kinje, pa se pominje 1000 neprofitnih stanova, ( a ne pada im na pamet da te iste rome smeste u te stanove!)

…i da dok su siromašni građani u potrebi za krovom nad glavom jedni pritiv drugih sebi olakša put ka postupcima koji bi možda mogli da naiđu na osudu javnosti, jer  njih ne zanimaju ti građani.ke  Romi.kinje..ili oni koji nisu Romi.kinje, njih zanima infrastruktura i profit koji može da se stekne na osnovu te infrastrukturne lokacije, koji će otići kako sve prilike ukazuju po ko zna koji put kome, al sigurno ne u džep običnih građana koji će na žalost da podrže njihov tretman građana.ki Roma.kinja, nesvesni da rade i sami protiv sebe i svog građanskog statusa.

 Kao opravdanje i jedan primer koji treba slediti na putu evropskih integracija kaže se da se takve stvari  rade svugde po Evropi, nemate ni jedna ozbiljan grad koji ima ovakva naselja u centru ali ima na periferiji.Postavili su kamp kućice i izmestili ih jedan dan…bez mnogo rasprave…i niko nije dizao buku ovo ovoga..ipak su to samo siromašni građani.ke romske nacionalnosti ,najčešće.Odličan primer za slediti.

Ima još primera, eto npr. u Češkoj sterilišu Romkinje, bez toga da ih informišu o tome ili traže saglasnost…možda i to treba slediti kao sjajan primer rešavanja problema prekobrojne populacije koja i onako samo pravi neugodnosti uvaženim Demokratama. Ko zna možda je to sledeće na redu, ne samo za Romkinje, nego za sve koje su siromšne…

 Zanimljiva je činjenica je to  što se radi zapravo fantastična  ideja gradonačelnika  da pokuša da integriše ove ljude u sistem “koliko god oni to hoce”…fenomenalno! Idemo korak po korak…kaže se…vrlo dobro…onda korak po korak ko zna, sterilizacije, deportacije….zatvori..prvo za Rome.kinje, onda za siromašne, i sve ostale “nenormalne i nemoralne”…

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s